Lokale overheden hebben nu één aanspreekpunt voor digitale dienstverlening

.
Gepubliceerd op: 17 september 2019

 

Customer Identity & Access specialist Signicat (voorheen Connectis) en softwareleverancier SIM gaan een strategische samenwerking aan. Lokale overheden kunnen hun digitale dienstverlening voortaan als een totaalpakket afnemen bij SIM, inclusief de koppelingen met online identificatiemiddelen zoals eHerkenning, eIDAS, DigiD en iDIN. Hierdoor hebben gezamenlijke klanten van SIM en Signicat (voorheen Connectis) vanaf nu één contract en één aanspreekpunt.

 

SIM levert onder andere websites, online formulieren en mijnomgevingen voor gemeenten, provincies en waterschappen, zodat burgers en ondernemers hun zaken met de overheid eenvoudig online kunnen regelen. Voor de ontsluiting van de digitale dienstverlening via bijvoorbeeld eHerkenning moesten lokale overheden voorheen nog wel apart een contract afsluiten met een eHerkenningsmakelaar.

 

Eén aanspreekpunt

Het partnership tussen Signicat (voorheen Connectis) en SIM maakt aan die situatie een einde. Lokale overheden die hun digitale dienstverlening afnemen bij SIM hoeven voortaan niet meer zelf te schakelen met een eHerkenningsmakelaar en andere identity providers. SIM regelt met Signicat (voorheen Connectis) dat de digitale diensten via de gewenste identityproviders worden ontsloten en stuurt één factuur voor de totale dienstverlening.

 

De gezamenlijke klanten van SIM en Signicat kunnen bovendien eenvoudig toegang krijgen tot de uitgebreide functionaliteiten van de Signicat (voorheen Connectis) Identity Broker. Dit geldt ook voor klanten van SIM die nu al de makelaarsdiensten voor eHerkenning bij Signicat afnemen. Met het identity & access platform kunnen ze eenvoudig meerdere inlogmiddelen, zoals DigiD, eHerkenning, eIDAS en iDIN ondersteunen en beheren via MySignicat (voorheen MyConnectis), het beheerportaal van Signicat. De Signicat Identity Broker maakt ook de ontsluiting van de digitale dienstverlening via mobiele apps een stuk eenvoudiger.

“De samenwerking met Signicat biedt onze klanten veel voordelen. Ook op het gebied van beheer zetten we een belangrijke stap vooruit.” – Frank van de Vinne, Commercieel Directeur SIM.

Voorbereid op de WDO

“Met deze samenwerking sorteren we voor op de Wet digitale overheid”, zegt Jeroen de Bruijn, ex chief commercial officer bij Signicat (voorheen Connectis). “Als de WDO in 2020 eenmaal van kracht is, wordt het voor gemeenten en andere publieke organisaties verplicht om twee manieren van inloggen te faciliteren. Ze moeten dan de toegelaten inlogmiddelen ondersteunen, wat voor een enorme complexiteit kan zorgen.”

 

Via MySignicat (voorheen MyConnectis) is ieder nieuw middel eenvoudig te koppelen aan de dienstverlening. MySignicat (voorheen MyConnectis) biedt meer handige functionaliteiten. De Bruijn: “Statistieken en bijvoorbeeld de status van certificaten zijn snel in te zien via MySignicat. Als iets niet werkt, is dit vaak te herleiden tot verlopen certificaten. In MySignicat komt deze oorzaak direct aan het licht, zonder tussenkomst van een helpdesk. Overheden zijn hierdoor meer in regie.”

 

Belangrijke stap vooruit

“De samenwerking met Signicat biedt onze klanten veel voordelen”, zegt Frank van de Vinne Commercieel Directeur SIM. “Onze specialismen worden nog verder met elkaar geïntegreerd. Dit zorgt voor een stabielere infrastructuur waarmee het bovendien eenvoudiger wordt om nieuwe functionaliteiten te omarmen. Ook op het gebied van beheer zetten we een belangrijke stap vooruit.”

Meer weten over hoe u uw klanten en gebruikers veilig laat inloggen op uw digitale dienstverlening? Neem dan voor een vrijblijvend gesprek contact op met een specialist van Signicat.