Skip to main content

We have a tailored site for international audiences

Sectoren

Online identificeren en digitaal ondertekenen in de verzekeringsbranche

Verzekeraars zijn constant bezig met het digitaliseren en verbeteren van hun klantgerichte processen. Hierbij moet steeds een afweging worden gemaakt tussen zelf ontwikkelen of uitbesteden aan externe gespecialiseerde partijen.

Signicat is specialist op het gebied van Digital Identity en neemt dit onderdeel graag uit handen. Onze oplossingen voor online identificeren, digitaal ondertekenen en veilige logins bieden meer zekerheid over de identiteit van (potentiële) klanten. Tegelijkertijd verbetert de gebruiksvriendelijkheid van uw online dienstverlening.

Voordelen

  • Uitdaging

    Hoe zorgen verzekeraars online voor meer zekerheid en minder fraude zonder in te leveren op gebruiksvriendelijkheid?

  • Oplossing

    Met onze oplossingen bent u 100% zeker van iemands identiteit bij de onboarding, het digitaal ondertekenen van documenten en het inloggen bij uw services.

  • Resultaat

    Onze oplossingen dragen bij aan zowel een betere klantbediening als een kostenverlaging.

Ken uw klant: cruciaal voor verzekeraars

Verzekeraars proberen potentiële klanten en polishouders zo goed mogelijk van dienst te zijn en bieden digitale zelf-service mogelijkheden. Hierdoor is er een continue stroom van allerlei aanvragen, verklaringen, claims en wijzigingsverzoeken die online worden ingediend.

Om een duidelijk en volledig beeld te krijgen van wie wat precies aanvraagt, moeten (potentiële) klanten zich identificeren. Tijdens het identificatieproces worden persoonsgegevens vaak nog handmatig ingevuld en verzekeringsovereenkomsten afgedaan met een ‘vinkje’. Hierdoor is het soms onduidelijk wie er daadwerkelijk een verzekering heeft afgesloten. Wanneer er voor het bekrachtigen van een overeenkomst een handtekening is vereist, gebeurt dit vaak nog via het handmatige “printen-tekenen-scannen-verzenden” principe. Een irritant handmatig proces waar veel tijd mee verloren gaat.

Hoe krijgt u zekerheid over identiteit van de (potentiële) klant die het formulier invult en ondertekent? Kloppen de gegevens wel en zijn eventuele acceptatievragen naar waarheid ingevuld? Signicat kan u hierbij helpen. De kern van onze oplossingen ligt in de digitale identificatie van personen. Zo bent u 100% zeker van iemands identiteit wanneer zij gebruikmaken van uw online services.

"Het printen, ondertekenen, scannen en mailen van documenten past echt niet meer bij de verwachtingen die klanten hebben."

Guido Wassink - BNP Paribas Cardif
Lees de volledige klantcase

Digitaal ondertekenen: verdrink niet langer in het papierwerk

Met elektronische handtekeningen krijgt u zekerheid over wie het document of de polis heeft ondertekend. Het ondertekenproces verloopt volledig digitaal, hier komt geen pen en papier meer aan te pas. Dit verbetert niet alleen de klantbeleving maar ook de efficiëntie van interne processen. De doorlooptijd van ondertekenprocessen zoals verzekeringsovereenkomsten, verklaringen of arbeidsovereenkomsten van nieuwe medewerkers wordt aanzienlijk korter.

Signicat brengt digitale handtekeningen en betrouwbare elektronische identificatiemiddelen (eID’s) samen. Zo kunnen verzekeraars, hun klanten en intermediairs documenten rechtsgeldig digitaal ondertekenen door zich identificeren met een eID als iDIN. Gebruikers loggen in met de bekende en vertrouwde inlogmethode van hun eigen bank app. Vervolgens kunnen ze het document digitaal ondertekenen met door de bank geverifieerde persoonsgegevens.

Voor de implementatie van de digitale handtekeningen met identiteitsverificatie biedt Signicat twee verschillende type oplossingen. De Signicat Sign API en de Signicat Sign Portal. De Signicat Sign API kunt u eenvoudig integreren in bestaande systemen en processen. De Signicat Sign Portal is een gebruiksvriendelijk cloud-platform waarmee u direct aan de slag kunt. Hiervoor is geen configuratie of integratie vereist.

Bekijk hoe het werkt: Digitaal ondertekenen verzekering

Online identificeren van nieuwe klanten en intermediairs

Het online succes van verzekeraars begint met een soepele digitale onboarding. Maar hoe identificeert u nieuwe klanten of intermediairs? Potentiële klanten willen on-demand bediend worden en hebben geen zin in langdradige invuloefeningen om gebruik te maken van uw diensten. Bovendien is het handmatig invoeren van gegevens erg foutgevoelig en biedt het totaal geen zekerheid over iemands identiteit. Dit verhoogt de kans op fraude. Een omslachtig onboardingsproces vergroot het risico dat potentiële klanten worden afgeschrikt.

Gelukkig bieden eID's als iDIN ook in dit geval uitkomst. iDIN gebruikt bankgegevens niet om te betalen maar om iemand te identificeren. Online identificeren met iDIN zorgt voor een betere klantbeleving én een hogere betrouwbaarheid:

  1. Het identificatieproces is super eenvoudig en in een mum van tijd afgerond. Iedereen is iedereen gewend om op deze manier in te loggen bij hun bank app. Dit zorgt voor een betere klantbeleving en een lager uitvalpercentage tijdens de onboarding.
  2. Met iDIN beschikt u direct over geverifieerde persoonlijke gegevens die automatisch worden ingevuld. Hierdoor is er minder ruimte voor fouten en fraude, wat de betrouwbaarheid van de gegevens verhoogt.

Werkt u intern nog steeds met het beruchte ‘kopietje paspoort’ voor het identificeren van nieuwe medewerkers en intermediairs? Ontdek onze oplossingen voor HR afdelingen.

“Signicat biedt voor ons de beste identificatietool, die bovendien eenvoudig was te integreren in onze eigen applicatie.”

Boy van Staalduinen - Customer diligence
Lees de volledige klantcase

Razendsnelle en veilige logins voor terugkerende klanten

Bestaande klanten moeten eenvoudig kunnen inloggen bij uw app of online omgeving. Tegelijkertijd staat de vertrouwelijkheid en integriteit van privacygevoelige klantgegevens voorop. Wederom ligt de uitdaging bij het vinden van een balans tussen betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Er is niets irritanter dan wéér een nieuw account inclusief wachtwoord te moeten aanmaken. We vergeten wachtwoorden, we delen wachtwoorden en gebruiken deze vaak opnieuw. Gebruikersnaam en wachtwoord is daarom niet bepaald de meest veilige en gebruiksvriendelijke oplossing.

Ons platform biedt een compleet palet aan oplossingen voor veilige multifactor logins bij mobiele apps of online omgevingen. Dit varieert van betrouwbare eIDs als iDIN en DigiD tot gezichtsherkenning en vingerafdruktechnologie voor mobiele apps. Samen met verzekeraars brengen we de omni-channel inlogprocessen in kaart om tot de best passende oplossing te komen.

Kies en combineer verschillende inlogmethoden

  • Via de Signicat Identity Broker laat u klanten makkelijk en veilig laten inloggen met een elektronisch identificatiemiddel (eID) naar keuze, zoals DigiD, iDIN, of eHerkenning. Met behulp van het beheerportaal MySignicat configureert u eenvoudig zelf de verbinding met deze eID’s. Elektronische identiteiten bieden een optimale bescherming tegen fraude en tegelijkertijd een handige manier om in te loggen. Voor ieder type verzekering hebben we een passende eID-oplossing:

    • Zorgverzekeraars die een overheidstaak uitvoeren moeten gebruiken maken van inloggen met DigiD.
    • Verzekeraars die diensten leveren aan consumenten kunnen gebruik maken van inloggen met iDIN.
    • Verzekeraars die diensten leveren aan bedrijven kunnen gebruik maken van inloggen met eHerkenning.
  • Laat klanten veilig inloggen op uw mobiele app met Touch ID en Face ID voor iOS of de vingerafdrukscanner voor Android. Een “passwordless” oplossing, zoals dat zo mooi heet. Gezichtsherkenning en vingerafdruktechnologie zorgen voor een optimale gebruikerservaring en stimuleren interactie met de app. Signicat MobileID kan in-app worden gebruikt of als tweede factor bij online authenticatie. Maar Signicat MobileID gaat nog een stap verder en biedt de ijzersterke beveiliging die nodig is voor het afhandelen van (financiële) transacties conform PSD2/SCA regelgeving.

  • Laat uw klanten inloggen met eenmalige wachtwoorden via authenticators, email of sms. Dit kent een lager betrouwbaarheidsniveau dan eIDs of biometrische authenticatie maar is ten alle tijden beter dan een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord.

Sluit aan op het Signicat platform en sla meerdere vliegen in één klap

  • Optimale klantbeleving op ieder device

  • Meer identiteitszekerheid, minder fraude

  • Eén aanspreekpunt voor al uw vraagstukken rondom digital identity

  • Snel, efficiënt, kostenbesparend

  • Verlaag het uitvalpercentage en verhoog uw conversie