Skip to main content

We have a tailored site for international audiences

Klanten

SurePay

De IBAN-Naam Check van SurePay is beschikbaar via Signicat en vermindert de uitval van klanten tijdens het onboardingsproces met 90%.

– "Door bij een betaling de IBAN en naam combinatie te controleren, neemt bank- en identiteitsfraude bij online bankieren met 81% af."
David Jan-Janse
CEO, SurePay

# Het invoeren, gebruiken en controleren van klantgegevens is vaak arbeidsintensief. Door de IBAN-naam check in uw systemen te integreren worden processen efficiënter, veiliger en neemt de kans op fraude af.


Zo verloopt de online aanmelding van nieuwe klanten soepeler, incasseert u bij de juiste persoon en worden betalingen correct verwerkt. Bovendien is het direct duidelijk of u met een particuliere of zakelijke rekening te maken heeft! Diverse organisaties maken al gebruik van de IBAN-Naam Check voor Bedrijven. In combinatie met de identiteitsverificatie oplossingen van Signicat krijgt u een correct en volledig beeld van (potentiële) klanten.

Oplichtingstrucs en steeds geraffineerdere fraudepraktijken kosten ondernemingen, banken en personen steeds meer geld. Bedragen worden naar de verkeerde persoon of of organisatie overgemaakt en tijdens het betaalproces wordt niet gemeld dat de bankgegevens onjuist zijn.

SurePay, een Nederlandse betaaldienstverlener, heeft een simpele en veilige oplossing ontwikkeld om de gegevens van een rekeninghouder te controleren op basis van IBAN, het International Bank Account Number.

De IBAN-Naam Check is in 2017 in Nederland geïntroduceerd en voert inmiddels jaarlijks meer dan 1 miljard checks uit. Met de IBAN-Naam Check kunnen klanten van financiële instellingen en andere organisaties direct zien of de naam en IBAN correct zijn. Hierdoor wordt de kans op vergissingen of fraude bij het onboarden (registreren) van nieuwe klanten en leveranciers sterk verminderd.

Dankzij de samenwerking met bijna alle Nederlandse banken controleert het IBAN Naam Check algoritme van SurePay nu meer dan 99% van het online betalingsverkeer. Bovendien maken ruim 125 andere organisaties, onder meer via partners als Signicat, gebruik van de IBAN-Naam Check. Begin 2020 werd SurePay een besloten vennootschap en onafhankelijk onderdeel van de Rabobank Groep.

# De uitdaging

Bij frauduleuze activiteiten in Europa is alleen in 2020 al EUR 1,8 miljard buitgemaakt. Hieruit blijkt dat innovatieve fraudepreventiediensten hard nodig zijn. De zogenaamde Authorised Push Payment (APP)-fraude neemt toe en kost klanten en ondernemingen veel geld. Bij APP fraude halen criminelen slachtoffers over om geld naar hun rekening over te maken. Het slachtoffer heeft zonder dit te weten de bankgegevens van een fraudeur ontvangen (bijvoorbeeld via e-mail of WhatsApp) en maakt zelf het geld over. Nadat de betaling is afgerond is het niet mogelijk om de transactie terug te draaien. Daarom is het van groot belang om vooraf vast te stellen of de ontvanger is wie hij of zij claimt te zijn.

De eerste Europese richtlijn voor betaaldiensten (Payment Services Directive – PSD) verplichtte landen in 2008 om het betalingsverkeer te versnellen. Consumenten konden voor het eerst via mobiele apparaten en online kanalen betalingen voldoen die vrijwel direct werden verwerkt.

Betalingen worden nu meteen afgerond en zijn onomkeerbaar. Er is geen naam van de ontvanger nodig, enkel het bankrekeningnummer (IBAN). De transactie wordt dus direct verwerkt, ongeacht of de naam van de ontvanger bij het (door de oplichter) opgegeven rekeningnummer hoort.

Bij snelle betalingen worden gemakkelijk vergissingen gemaakt. De transactie is al voltooid zodra de consument of het bedrijf dit zich realiseert. Mocht het ingevoerde IBAN niet bestaan wordt het bedrag automatisch teruggestort, maar wanneer dit wel het geval is wordt het lastiger om uw geld terug te krijgen.

De uitdaging was dan ook om een oplossing te vinden die direct tijdens het onboardingsproces van nieuwe klanten of leveranciers controleert of de verkregen identiteitsgegevens matchen met de naam van de rekeninghouder. Hierdoor weet u zeker dat toekomstige betalingen daadwerkelijk aan de juiste persoon worden uitgekeerd. Signicat verifieert de identiteit van de ontvanger en SurePay biedt de IBAN-Naam Check. De combinatie van deze gegevens biedt een sterke oplossing om fraude tegen te gaan.

# De oplossing

De IBAN-Naam Check van SurePay controleert of de IBAN en de naam bij elkaar horen en Signicat biedt identiteitsverificatie middels bijvoorbeeld een eID of het scannen van een identiteitsdocument. Aan de hand van de SurePay database kan een consument of organisatie nagaan of een bankrekening daadwerkelijk op naam van de eindgebruiker of onderneming staat. Financiële instellingen en betaaldienstverleners (PSP) maar ook pensioenfondsen, verzekeraars en energieleveranciers kunnen de gecombineerde oplossing integreren in hun online omgeving of onboardingsproces. De IBAN-Naam Check helpt u fraude op te sporen, foutieve betalingen te voorkomen en processen efficiënter te maken. Identiteitsverificatie met bijvoorbeeld een erkend eID als iDIN biedt extra veiligheid doordat de identiteitsgegevens van de ontvanger zijn geverifieerd.

Voordat de eindgebruiker een online betaling verzendt krijgt deze een melding wanneer de IBAN en naam niet overeenkomen. Als de gegevens van de ontvanger afwijken van de gegevens die bij de betreffende bank bekend zijn, verschijnt een gele notificatie in het betaalscherm. De IBAN-Naam Check helpt zo foutieve betalingen of schade door APP-fraude te voorkomen. Daarnaast maakt de dienst uw bedrijfsprocessen als het onboarden van nieuwe klanten conform KYC/AML richtlijnen aanzienlijk efficiënter.

”Door bij een betaling de combinatie van IBAN en naam te controleren, neemt bank- en identiteitsfraude bij online bankieren met 81% af. Organisaties zien bovendien de uitval tijdens het onboardingsproces van nieuwe klanten met 90% dalen. Door de IBAN-Naam Check uit te voeren bij onboarding verloopt dit proces soepeler voor zowel klanten als dienstverleners en zijn latere controles overbodig.”

# De resultaten

SurePay controleert jaarlijks meer dan 1 miljard online betalingen en heeft miljoenen checks uitgevoerd voor organisaties. Door SurePay te combineren met de op KYC/AML gerichte identiteitsverificatie oplossingen van Signicat wordt onboarding voor zowel de klant als dienstverlener stukken eenvoudiger.

Signicat ondersteunt 30+ elektronische ID’s, document scanning en register look ups waarmee organisaties de identiteit van (nieuwe) gebruikers kunnen verifiëren. Door vervolgens de database van SurePay te raadplegen worden zowel die identiteit als de bankrekeninggegevens automatisch gecontroleerd.

“Het aantal frauduleuze bestellingen bij een webhosting partij is na implementatie van de IBAN-Naam Check met ruim 80% afgenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.”

“Dankzij de IBAN-Naam Check hebben we bij onze energiemaatschappij het aantal oninbare rekeningen met meer dan 50% kunnen terugbrengen. Ook hebben we aanzienlijk minder fraudegevallen.”