Traditionele instellingen worden steeds meer bedreigd door fintech-bedrijven, challenger-banken en grote technologiebedrijven. Rabobank realiseerde zich dat de bestaande dienstverlening werd bedreigd door commodificatie en desintermediatie van concurrenten. Maar tegenwoordig heeft iedereen genoeg van wachtwoorden en zijn er steeds meer hackers actief. Daarom hebben consumenten en bedrijven behoefte aan een nieuwe manier om wederzijds vertrouwen op te bouwen en om na te gaan of een bedrijf legitiem is en de klant echt bestaat.
Als instelling die veel vertrouwen geniet, was Rabobank zich bewust van zijn voortrekkersrol: de bank kon zijn merkwaarde, klantgegevens en positie in de waardeketen inzetten voor een digitale identiteitsservice om de snelheid, beveiliging en bruikbaarheid van online commerce te verbeteren. De aandeelhouders van de bank wisten echter dat de focus moest liggen op vertrouwen, niet op transacties.
Voor zakelijke klanten van Rabobank ligt de uitdaging in de identificatie van de rating van banken en de authenticatie van eindgebruikers die in de KYC- en AML-regelgeving verplicht worden gesteld. Dit vroeg om extra processen die ten koste gingen van de gebruikerservaring. Rabobank wilde een gedigitaliseerde service voor zakelijke klanten ontwikkelen om de onboarding eenvoudiger en soepeler te maken, met als uiteindelijke doel om de online conversie te vergroten en compliance te waarborgen.