Skip to main content

We have a tailored site for international audiences

Klanten

Customer Diligence

Customer Diligence maakt met Signicat een einde aan ‘kopietje paspoort’.

– “Signicat biedt een goede identificatietool tegen een goede prijs, die bovendien eenvoudig was te integreren in onze eigen applicatie.”
Boy van Staalduinen
Commercieel Directeur Customer Diligence

# De uitdaging

Een van de verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is het uitvoeren van een cliëntenonderzoek. Tijdens zo’n onderzoek stelt een Wwft-plichtige organisatie zoals een financiële instelling, notariskantoor of accountant vast hoe hoog het risico is op witwassen of terrorismefinanciering.

“Als expert op het gebied van de Wwft helpen wij organisaties om zo snel en gemakkelijk mogelijk aan deze wetgeving te voldoen”, zegt Boy van Staalduinen, commercieel directeur en medeoprichter van Customer Diligence. “Met onze Customer Due Diligence-oplossing heeft een Wwft-plichtige organisatie snel de benodigde informatie bij elkaar. Ook zorgen we ervoor dat alles wordt vastgelegd in een audit trail, mocht er een controle komen door de toezichthouder.”

Een belangrijk onderdeel van het cliëntenonderzoek is het identificeren van de cliënt, en het verifiëren van de identiteit. “Dit gebeurde veelal nog door aanlevering van een kopie van het paspoort. Deze kopieën bevatten echter vaak ook het burgerservicenummer en een pasfoto en die gegevens mag je, volgens de Algemene verordening gegevensbescherming, niet zomaar verwerken. Het uitvlakken van deze gegevens op een paspoortkopie is echter een omslachtige aangelegenheid. Daar wilden wij onze klanten een elegant alternatief voor bieden.”

# De oplossing

Dat alternatief werd gevonden in het Digital Identity Platform van Signicat. “Signicat biedt een heel mooi portaal voor identificatie, die wij via onze eigen applicatie beschikbaar stellen aan onze klanten”, legt Van Staalduinen uit. “Zij kunnen via onze website gebruikmaken van het portaal om hun eigen cliënten te identificeren.”

“Een gebruiker van Customer Diligence kan nu direct vanuit onze applicatie een verzoek per e-mail naar de cliënt sturen om zich te identificeren met behulp van iDIN. Na identificatie worden de gegevens teruggestuurd naar ons systeem en vastgelegd in het dossier, zodat onze klant direct ook een audittrail heeft voor de toezichthouder.”

# Het resultaat

Van Staalduinen is zeer te spreken over de geïmplementeerde oplossing. “Signicat biedt een goede tool tegen een goede prijs, die bovendien goed was te integreren in onze eigen applicatie. Niet onbelangrijk was het feit dat het Digital Identity Platform van Signicat ook in de smaak viel bij onze developers. De uiteindelijke keuze is echter gemaakt op basis van de kwaliteit van het platform. Deze kwaliteit sluit naadloos aan bij ons eigen product.”

De gebruikers zijn ook enorm positief. “Customer Diligence maakt het ons met de identiteitsverificatie een stuk makkelijker”, zegt Kimberley Bol, directeur van ACB Administraties. “Het is een mooi uitgedachte oplossing die definitief een einde maakt aan kopieën van identiteitsbewijzen en scans via de mail. Zo kunnen wij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming, én aan de Wwft.”

Boy van Staalduinen
Commercieel Directeur Customer Diligence

“Verschillende bestaande relaties hadden de identificatietool al gekocht nog voordat die beschikbaar was binnen onze applicatie”, merkt van Staalduinen tevreden op. “We vullen dan ook een duidelijke behoefte in. Dit maakt het cliëntenonderzoek een stuk efficiënter.”