“De implementatie duurde slechts een maand en we vonden het indrukwekkend hoe snel en eenvoudig de uitrol verliep.”

Justin Schlee

Strategy Director

ANVA

De uitdaging

ANVA bouwt softwareoplossingen die klanten in staat stellen om efficiënt en gemakkelijk te werken. Klanten zijn verzekeringsmaatschappijen, hypotheekinstellingen en financiële dienstverleners. Ze verwerken dus vertrouwelijke gegevens van cliënten. Na de bekrachtiging van de AVG in Europa ontstond er bij klanten van ANVA behoefte aan een manier om ervoor te zorgen dat vertrouwelijke gegevens en informatie veilig digitaal met cliënten konden worden uitgewisseld.

Omdat de privacy van e-mail- of berichtenplatforms niet altijd is gegarandeerd, stapten sommige klanten van ANVA weer over op papieren post toen AVG eenmaal van kracht was geworden. Ze wisten niet hoe ze anders moesten communiceren met inachtneming van de nieuwe regelgeving. Dit betekende dat klanten niet zeker wisten of afzenders of ontvangers echt waren wie ze zeiden, met een vertraging van de processen en een hoger risico op fraude als gevolg.

ANVA zag in dat er dringend behoefte was aan een veilige digitale oplossing voor verificatie van de identiteit van cliënten en voor ononderbroken authenticatie. Het bedrijf zocht een partner die een veilig, gebruiksvriendelijk en eenvoudig proces kon opzetten.

De oplossing

ANVA zag het als zijn verantwoordelijkheid om een oplossing te ontwikkelen die de privacy van de cliënten van zijn klanten beschermt conform de wet- en regelgeving. Daarom werd Safebay ontwikkeld, een veilig berichtenplatform dat ook voor videogesprekken kan worden gebruikt. Maar als ANVA zijn verantwoordelijkheid echt wilde nakomen, was er een partner nodig die Safebay kon voorzien van een eenvoudige, veilige authenticatiemethode voor verificatie van afzender en ontvanger.

ANVA selecteerde Rabo eBusiness, een samenwerkingsverband van Rabobank en Signicat, de enige Digital Identity Service Provider die kon helpen bij digitalisering van het proces voor identiteitsverificatie. Rabo eBusiness is bovendien de enige provider waarbij cliënten voor digitale onboarding, aanmelding en ondertekening gebruik kunnen maken van nieuwe digitale identificatiemethoden zoals iDIN, een door de banken ontwikkelde elektronische ID in Nederland.

ANVA was in staat om het authenticatieplatform met behulp van één API in Safebay te integreren. Gebruikers van de Safebay-app kunnen zich eenvoudig met hun bestaande iDIN-gegevens identificeren om te bewijzen dat ze zijn wie ze zeggen.

De resultaten

Sinds de implementatie in augustus 2018 heeft ANVA gemerkt dat klanten onmiddellijk voordeel ondervinden van de authenticatieservice. De daling in kosten en tijd verschilt per type proces en per type klant. Om dit aan te tonen nemen we een van de hypotheekadviseurs die klant is bij ANVA als voorbeeld.

In Nederland kost het gemiddeld 21 uur om een hypotheek aan te vragen. Uitgaande van een tarief van € 123 per uur voor een hypotheekadviseur, komen de totale kosten van een gemiddelde hypotheekaanvraag uit op € 2.500. Hierbij zijn er meerdere contactmomenten en moeten er 16 verschillende documenten worden uitgewisseld.

Met Safebay kan de hypotheekadviseur deze contactmomenten en het leveren van de relevante documentatie eenvoudig via het beveiligde berichtenplatform afhandelen. Dit heeft geleid tot een tijdsbesparing van vier uur. Bij een gemiddeld uurtarief komt dit neer op een totale kostenbesparing van € 500, ofwel een besparing van 20% bij alle hypotheekaanvragen. Ook cliënten zijn gemiddeld anderhalf uur minder kwijt omdat ze de aanvraag op afstand kunnen uitvoeren.

Het belangrijkste resultaat van de implementatie is de mogelijkheid om gebruikers veilig te identificeren met iDIN. Dit betekent dat alle gegevens en documenten end-to-end zijn gecodeerd en dat klanten van ANVA ervan op aan kunnen dat hun online processen voldoen aan AVG.

Over de klant

ANVA is in 1975 in Nederland opgericht en ontwikkelt geavanceerde softwareoplossingen voor de verzekeringsbranche. Het bedrijf is een totaalaanbieder van software en support voor verzekeringsmaatschappijen, dienstverleners en financieel adviseurs.

Meer dan 10.000 professionals in de financiële sector werken met de software van ANVA om cliënten in Nederland en het Caribisch gebied verzekeringsproducten aan te bieden.

Daan van den Eshof

Product Manager
Rabo eBusiness

Wat onze klanten zeggen
“Het is niet eenvoudig om een partner te vinden met wie je op één lijn zit, maar Signicat ziet de toekomst hetzelfde.”

Neem contact op

Wilt u met ons in gesprek over wat we doen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.