Identificeren in een handomdraai

Gepubliceerd op: 18 mei 2021

Steeds meer Nederlandse consumenten zijn bekend met iDIN. Het gebruik groeit explosief: in 2020 werden er al 7,5 miljoen transacties met iDIN voltooid. Om de gebruikerservaring verder te verbeteren kunnen gebruikers nu ook inloggen, hun leeftijd bevestigen of zichzelf identificeren door een QR-code te scannen. Het identificatieproces verplaatst zich hiermee naar de smartphone en verloopt zo nóg sneller.

Waarom QR-codes gebruiken voor identificatie?

Scant u ook wel eens QR-codes met uw bank app om betalingen te voltooien? Supermakkelijk en zo geregeld, toch? Met iDIN QR is dit principe ook van toepassing op zowel online als ‘offline’ identificatie. Het scannen van de QR-code leidt klanten direct naar de bankapp voor het geven van goedkeuring via een pincode of vingerafdruk. In dit geval geven gebruikers geen goedkeuring voor een betaling, maar voor het delen van de bij de bank geregistreerde identiteitsgegevens. Zo kunnen klanten niet alleen makkelijk en veilig online inloggen, maar zich ook in een handomdraai identificeren om bijvoorbeeld leeftijdsgebonden producten aan te schaffen.

Brug tussen offline en online

QR-codes zijn uitermate geschikt om een brug te slaan tussen de offline- en online wereld. Denk aan bedrijven in de Retail sector, die in sommige gevallen de leeftijd van klanten moeten controleren. De klant scant de iDIN QR-code op een betaalautomaat in de winkel en kan direct zijn of haar leeftijd bevestigen. Zo zijn klanten zijn niet langer afhankelijk van een identiteitskaart en is er een hogere mate van identiteitszekerheid. Het scannen van QR-codes is dankzij iDEAL al een vertrouwde methode die door meer dan de helft van alle Nederlandse consumenten wordt gebruikt. Een ander voordeel is dat hardware tokens (kaart lezers) niet langer nodig zijn voor online identificatie op de desktop. Door het scannen van de iDIN QR-code verloopt het identificatieproces volledig mobiel, via de bankapp van uw klant. Hier komt geen kaartlezer meer aan te pas!

Verhoogde conversie, meer zekerheid

Door iDIN-QR in uw services te integreren kunnen klanten gemakkelijk en snel inloggen, hun leeftijd bevestigen of zichzelf identificeren. Even de QR-code scannen, goedkeuren in de bankapp en de klant is direct ingelogd of toegelaten. Klanten zullen minder snel afhaken tijdens het identificatieproces, wat een positief effect heeft op uw conversie. Daarnaast bestaat er direct zekerheid over de verstrekte persoonsgegevens. Een win-win situatie voor alle partijen.

Voordelen van iDIN-QR

  • Hogere conversie  
  • Vertrouwd proces 
  • Verbeterde gebruikerservaring 
  • Beschermt tegen fraude 
  • Meer identiteitszekerheid  

iDIN-QR integreren in uw servicesOnze specialisten staan voor u klaar!