DNB onderschrijft het gebruik van eID’s voor identiteitsverificatie conform Wwft/AML5

Gepubliceerd op 30 april 2021

In mei 2020 is artikel 4 van de Uitvoeringsregeling Wet ter voorkoming van witwassen en financieren (Wwft/AML5) aangepast. Sindsdien is in de wet verankerd dat elektronische identificatiemiddelen (eID’s) mogen worden gebruikt bij het cliëntenonderzoek om de identiteit van de cliënt vast te stellen en te verifiëren. De DNB onderschrijft in een onlangs gepubliceerde Q&A dat eID’s kunnen worden gebruikt voor identiteitsverificatie om te voldoen aan de verplichtingen uit de Wwft.


Betrouwbaarheidsniveaus

Het eID-middel moet wel voldoende betrouwbaar zijn. De DNB stelt dat een eID voldoende betrouwbaar is wanneer deze voldoet aan het betrouwbaarheidsniveau ‘substantieel’ of ‘hoog’, zoals gedefinieerd in de Europese eIDAS-verordening. Meer informatie over de verschillende betrouwbaarheidsniveaus kunt u hier vinden.


Voldoet iDIN?

Bij Wwft-plichtige organisaties in de financiële sector springt iDIN eruit als populair eID-middel voor identiteitsverificatie. iDIN kent namelijk een enorm bereik onder Nederlandse consumenten. Iedere consument die toegang heeft tot internetbankieren kan gebruikmaken van iDIN als inlogmiddel. In 2020 werden met iDIN dan ook 7,5 miljoen (!) transacties gedaan. Niet geheel onbelangrijk: iDIN voldoet aan het betrouwbaarheidsniveau substantieel. Hierdoor kunt u als Wwft-plichtige organisatie met een gerust hart gebruik maken van iDIN om de identiteit van cliënten vast te stellen en te verifiëren.


Digitale identiteitsverificatie conform Wwft/AML5

Het Digital Identity Platform van Signicat stelt u in staat om de identiteit van (nieuwe) cliënten digitaal te verifiëren, volledig conform de Wwft/AML5. Het platform biedt Wwft-plichtige organisaties alle tools om dit proces optimaal in te richten. Niet alleen iDIN identificatie maar ook andere eID’s, ID-document scans en geautomatiseerde register look ups. Dit draagt voor uw organisatie bij aan een verbeterde online dienstverlening, hogere conversies en tevreden klanten.

Weten hoe het Digital identity Platform uw organisatie kan helpen bij het cliëntenonderzoek?